11 tõestatud viisi puhituse vähendamiseks või kõrvaldamiseks

Siin on 11 tõestatud viisi puhituse vähendamiseks või kõrvaldamiseks.

1. Ära söö üle

Mõnikord võib puhitus olla põhjustatud ülesöömisest. Kui sööte palju toitu ja tunnete end pärast ebamugavalt, proovige oma portsjonit vähendada. Vajadusel lisage mõni muu igapäevane söögikord.

Inimene, kellel on kalduvus puhitusele, ei tunne vähema söömisega kaasnevat ebamugavust kui inimene, kes tunneb end harva puhitusena. Sel põhjusel võib väikeste portsjonite söömine olla uskumatult kasulik.

Toidu paremaks närimisel võib olla kahekordne mõju: väheneb toiduga neelatava õhu hulk (puhituse põhjus) ja aeglasem söömine, mis on seotud väiksema toidutarbimisega ja väiksemad portsjonid.

Inimesed, kellel on kõhupuhitus, on sageli tundlikud ja seetõttu võib väikeste portsjonite söömine olla väga kasulik.

2. Eemaldage toidust toidud, mille suhtes olete allergiline ja mille suhtes te ei talu

Toiduallergia ja talumatus on väga levinud.

Toitude söömine, mida te ei talu, võib põhjustada liigset gaasi teket, puhitust ja muid sümptomeid.

Siin on mõned tooted ja koostisosad, mida kaaluda:

  • Laktoosi: Laktoositalumatust seostatakse paljude seedetrakti sümptomitega, sealhulgas puhitus. Laktoos on peamine piimas sisalduv süsivesik.
  • Fruktoos: Fruktoositalumatus võib põhjustada puhitus. Laktoos ja fruktoos on osa suurest seeditavate süsivesikute või kiudainete rühmast, mida tuntakse FODMAP-idena. FODMAP-i talumatus on üks levinumaid puhituse ja kõhuvalu põhjuseid.
  • Munad: gaasid ja puhitus on munaallergia tavalised sümptomid.
  • Nisu ja gluteen: Paljud inimesed ei talu gluteeni, nisus, odras ja muudes teraviljades leiduvat valku. See võib põhjustada mitmesuguseid kahjulikke seedemõjusid, sealhulgas puhitus.

Kui kahtlustate tugevalt, et teil on toiduallergia või -talumatus, pöörduge oma arsti poole. Toiduallergia ja -talumatus on kõhupuhituse sagedased põhjused. 

3. Vältige õhu ja gaaside allaneelamist

Seedesüsteemis on kaks gaasiallikat. Üks on gaas, mida toodavad soolestikus olevad bakterid.Teine on õhk või gaas, mis söömise või joomise ajal alla neelatakse.Suurim rikkuja on siin gaseeritud joogid. Need sisaldavad süsihappegaasi, gaasi, mis võib vedelikust pärast makku jõudmist vabaneda.

Närimiskummi närimine, läbi kõrre joomine ja rääkimise ajal või kiirustades söömine võib samuti kaasa tuua suurema õhu neelamise.

Õhu allaneelamine võib soodustada puhitus. Ärge tarbige gaseeritud jooke, mis sisaldavad vedelikus lahustuvaid gaase.

4. Vältige toite, mis suurendavad gaase

Mõned kiudainerikkad toidud võivad tekitada gaase.

Kaugviljad on kaunviljad (oad ja läätsed) ja mõned täisteratooted.

Püüdke pidada toidupäevikut, et teada saada, kas teatud toidud võivad teid teistest rohkem punnitada.

Rasvased toidud võivad aeglustada seedimist ja mao tühjenemist. See võib olla probleem inimestele, kellel on kalduvus puhitusele. Proovige süüa vähem ube ja rasvaseid toite, et näha, kas see aitab. 

Kui teatud toidud tekitavad puhitust või gaase, proovige seda vähendada. Rasvase toidu söömine võib samuti aeglustada seedimist ja võib mõnel inimesel põhjustada puhitus.

5. Madala rasvasisaldusega dieet

Ärritatud soole sündroom (IBS) on kõige levinum seedehäire maailmas ja see mõjutab ligikaudu 14% inimestest, kellest enamik on diagnoosimata. IBS-i sagedased sümptomid on: puhitus, kõhuvalu, ebamugavustunne, kõhulahtisus ja/või kõhukinnisus.

Enamikul IBS-i patsientidel esineb puhitus ja umbes 60% neist peab puhitus oma halvimaks sümptomiks.

Uuringud on näidanud, et seedimatud süsivesikud, mida nimetatakse FODMAP-ideks, võivad IBS-i patsientide sümptomeid drastiliselt süvendada.

Ja madal FODMAP-dieet vähendab oluliselt sümptomeid, nagu puhitus. Kui teil on probleeme puhitustega, võib madala FODMAP-i dieet olla hea viis sellega toime tulla.

Siin on kõrge FODMAP-i toidud:

-nisu;

-bow;

-küüslauk;

-brokkoli;

-kapsas;

-lillkapsas;

-apples;

-artišokid;

-oad;

-pears;

-arbuus-

Süsivesikud, mida nimetatakse FODMAP-ideks, võivad põhjustada puhitust ja muid seedetrakti sümptomeid, eriti ärritatud soole sündroomiga inimestel.

6. Olge suhkrualkoholidega ettevaatlik

Suhkrualkoholid tavaliselt leidub magusaineid kasutavates toitudes. Magusaineid peetakse üldiselt suhkru ohutuks alternatiiviks. Suures koguses tarbides võivad need aga põhjustada seedehäireid.Käärsoole bakterid seedivad neid ja eraldavad gaase. Suhkrualkoholid on tegelikult ka FODMAP-id, seega tuleks need dieedist välja jätta.

Püüdke vältida suhkrualkohole, nagu ksülitool, sorbitool ja mannitool.  ; Suhkrualkohol  erütritool võib olla paremini talutav kui teised, kuid see võib suurtes annustes tarvitades põhjustada ka seedeprobleeme.

Suhkrualkoholid võivad põhjustada seedeprobleeme, nagu puhitus, eriti kui neid tarbitakse suurtes annustes. Püüdke vältida suhkruvaba kummi ja muid suhkrualkoholide allikaid.

7. Võtke seedeensüümide toidulisandeid

Mõned käsimüügitooted, näiteks ensüümid, mis lagundavad seedimatuid süsivesikuid, võivad aidata puhitust.

Kuulsad:

  • Laktaas: laktoosi lagundav ensüüm, mis on kasulik laktoositalumatusega inimestele.
  • Bio: sisaldab ensüümi alfa-galaktosidaasi, mis aitab lagundada erinevatest toitudest seedimatuid süsivesikuid.

Paljudel juhtudel võivad seda tüüpi lisandid pakkuda peaaegu kohest leevendust.

8. Kõhukinnisus

Kõhukinnisus on väga levinud seedeprobleem ja sellel võib olla palju erinevaid põhjuseid. Uuringud näitavad, et kõhukinnisus võib sageli kõhupuhituse sümptomeid süvendada. Kõhukinnisuse korral soovitatakse sageli süüa hästi lahustuvaid kiudaineid.

Kuid inimesed, kellel on gaasid ja/või puhitus, peaksid kiudainete suurendamisel olema ettevaatlikud, sest kiudained võivad sageli asju hullemaks muuta.

Kõhukinnisus võib puhitus veelgi hullemaks muuta. Suurem veetarbimine ja füüsiline aktiivsus võivad kõhukinnisuse vastu tõhusalt aidata.

9. Kas peaksin võtma probiootikume?

Soolestiku bakterite poolt toodetud gaas on puhitus peamine põhjus. Kliinilised uuringud on näidanud, et mõned probiootilised toidulisandid võivad aidata vähendada gaase ja puhitus seedeprobleemidega inimestel.

See võib erineda olenevalt inimesest ja ka kasutatava probiootilise tüve tüübist.

Probiootilistel toidulisanditel  võib olla palju muid eeliseid, seega peaksite neid kindlasti proovima. Probiootilised toidulisandid võivad aidata parandada bakterite keskkonda soolestikus, mis vähendab gaaside teket ja puhitus.

10. Piparmündiõli

Kõhupuhitus võib olla põhjustatud seedetrakti lihaste funktsioonide muutumisest.

Ravimid, mida nimetatakse spasmolüütikumideks, võivad aidata leevendada lihasspasme. Piparmündiõli on looduslik aine, mis arvatakse ravivat lihasspasme ja võib vähendada IBS-i patsientide erinevaid sümptomeid, sealhulgas puhitus.

Mündiõli on saadaval lisandina.

11. Pöörduge oma arsti poole, et välistada krooniline ja/või tõsine haigus

Kui teil on krooniline puhitus, pöörduge kindlasti oma arsti poole.

Alati on tõsise haiguse võimalus ja diagnoos aitab puhitusprobleemidega toime tulla.

Kuid paljudel juhtudel saab puhitust vähendada või isegi kõrvaldada lihtsate toitumismuudatustega.

Autor  Chris Gunnars, BSc 28. juuni 2018

 

Vastutusest keeldumine

See ajaveeb ei ole mõeldud diagnoosi, ravi ega meditsiinilise nõustamise pakkumiseks. Selle ajaveebi teave on esitatud ainult informatiivsel eesmärgil. Konsulteerige oma arstiga kõigi meditsiiniliste ja tervisega seotud diagnooside ja ravi osas. Selles ajaveebis sisalduvat teavet ei tohiks pidada arstiga konsulteerimise asendajaks. Selle ajaveebi artiklites konkreetsete toodete kohta esitatud väiteid ei toetata haiguste raviks, diagnoosimiseks ega ennetamiseks.

Kas teile meeldis see postitus?
0
0
Artikli kommentaarid
Arvustused puuduvad
Lisage oma arvustus

Tagasiside kuvatakse pärast modereerimist.